تبلیغات
 

۱۰قانون طلایی برای جذب لینک های معتبر

نوشته شده توسط امیرسینا زمانیان

در دنیای ساختن لینک، جذب لینک های معتبر (Authority Links) از مهم ترین مسائل برای صاحبان سایت و وبلاگ ها،از مهم ترین بخش های رشد وبلاگ یا وبسایت است. همانطور که در سال ۲۰۰۹ دیده شد که لینک ها در سطح صفحات و اعتبار سایت در حد دامنه، ۴۶% از اعتبار صفحه را در بر می گیرند.

2009-Algorithm - لینک

در سال ۲۰۱۱، این مقدار به ۴۲.۵۶% کاهش یافت. یعنی چیزی کمتر از ۴%، که بیانگر این بود که علی رغم تغییرات فراوان، این فاکتور کماکان عامل مهمی برای موفقیت سایت شما خواهد بود.

2011-algorithm - لینک

اما همه ما به خوبی می دانیم که هر لینکی به معنای نزدیک شدن شما به موفقیت نیست. هرچه سایت مبدایی که به شما لینک داده است بهتر باشد، لینک نیز از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.

به همین دلیل است که برنامه ریزی های شما در این خصوص باید معطوف جذب لینک های معتبر باشد. اما چگونه باید اقدام به این کار کرد؟ لینک معتبر چیست؟ در ادامه به توضیح این سوالات خواهیم پرداخت.

اعتبار مطلق و نسبی لینک

اعتبار به دو دسته تقسیم می شود. بعضی از سایت ها از اعتبار مطلق برخوردار هستند. مانند The Daily Beast یا Huffington Post و یا وبلاگ گوگل. این سایت ها به عنوان سایت های معتبر در زمینه ارائه اطلاعات نشانه گذاری شده اند.

در سویی دیگر، سایت هایی داریم که از اعتبار نسبی برخوردار هستند. این سایت ها محل درخشش استعدادهای بلاگرها و وبمسترها است. بلگرهایی مانند Robert Scoble، Dooce و یا Mashable در زمینه کاری خود معتبر هستند. هر چند لینک هایی که از این سایت ها ممکن است به شما داده بشوند از اعتبار و ارزش زیادی برخوردارند، اما به اندازه سایت هایی که از اعتبار مطلق برخوردارند نخواهد بود.

اما چگونه از چنین سایت هایی لینک جذب کنیم؟ ده قانون طلایی برای جذب لینک معتبر از این سایت های معتبر چیست؟

  • قانون ۱: مطالبی بنویسید که لینک های داخل مقالات سایت های دیگر را جذب کند

اساسی ترین تاکتیک جذب لینک معتبر، نوشتن محتوایی است که ارزش لینک دادن داشته باشد. چنین محتوایی چگونه باید باشد؟

اساس – چنین مطالبی باید خلائی را در فضای مجازی به وسیله محتوای حرفه ای، پر از اطلاعات مفید و دقیق پر کنند. چنین مطالبی سایت شما را تعریف خواهند کرد، بنابرین به این نکته که با چنین مطالبی، سایت شما بر روی چه چیزی تمرکز خواهد کرد، دقت کنید. اساس مطلب، بخش زیادی ازمحتوای شما را در بر خواهد گرفت.
محتوای شخصی – نزدیک به یک چهارم محتوای شما باید شامل وقایع و تجارب شخصی ای باشد که به فهم مطلب و افزایش شناخت کاربر از شما کمک کند. این بخش علاوه بر این که دارای بار علمی مناسبی است، به معرفی شما نیز می پردازد.
محتوای داغ – این بخش، بخش کوچکی از مطلب شما را تشکیل خواهد داد. چنین محتوایی باید بحث برانگیز باشد. نقد یک ایده مطرح، نقد افراد و یا رد علمی عملی که به تازگی معروف شده است، شروع خوبی می تواند باشد که مانند بخش قبلی، علاوه بر ارائه اطلاعات مفید، بحث برانگیز بوده و همچنین به معرفی جهت گیری شخصی شما می پردازد.

ایجاد سایت با چنین محتوایی ممکن است سخت و یا وقت گیر باشد، بنابر این لینک هایی که به شما خواهد شد لینک های معمولی نخواهند بود. هر چند در صورتی که نتیجه رضایت بخش نبود، می توانید از سایت های معتبر بخواهید که در مطالب مربوط خود به این مطالب شما لینک بدهند. سعی کنید دلایل مناسبی برای این کار ارائه دهید، مثلا:

 - شما درباره نویسنده یک سایت معتبر نوشته اید و ممکن است او مایل باشد مطلب شما را در سایت یا وبلاگ خود به اشتراک بگذارد.

 - ممکن است مطلب شما ارتباط زیادی به نوشته های یک سایت معتبر داشته باشد به طوری که مکمل آن مطالب است. حتی می توانید آن مطالب را در مطلب خود نقد کنید که منجر به یک مناظره دو جانبه بین سایت شما و آن سایت معتبر خواهد شد. اگر این کار جرقه یک طوفان از دیگر سایت ها شود… برنده این جدل شما خواهید بود!

  • قانون ۲: لینک های شکسته دیگران را ترمیم کنید

لینک های مرده و شکسته مرز خاصی ندارند. در واقع هر لحظه ممکن است مقصد یک لینک از دسترس خارج شود. وقتی سایتی از دسترس خارج شود، بنابر این تمامی سایت هایی که به آن لینک داده اند، با لینک های شکسته مواجه خواهند شد.
به طور مثال سایتی مانند Mashable لینک های زیادی به خارج از سایت خود دارد که می توانند شامل لینک های شکسته نیز باشند. جستجوی مطالب قدیمی بر روی این سایت ها در اکثر مواقع نتیجه بخش است. پس اگر شما محتوای مرتبط و مناسبی منتشر کرده اید، چرا جایگزین آن لینک های شکسته نباشد؟ چگونه؟

گزارش دستی – لیستی از لینک های شکسته ای که پیدا می کنید تهیه کنید، سپس به نویسنده هایی که این لینک ها را ایجاد کرده اند گزارش دهید. بهتر است به اشخاصی مراجعه کنید که دسترسی بیشتری برای ویرایش و کنترل مطالب سایت دارند زیرا مسئولیت آن ها در قبال سایت بیشتر است. به یاد داشته باشید که لینک های شکسته کابوس بسیاری از صاحبان سایت است.
Link validator – استفاده از ابزار هایی مانند W3C Link Checker می تواند به پیدا کردن لینک های شکسته بر روی یک صفحه یا سایت کمک کند. استفاده از چنین ابزاری نسبتا ساده است، در زیر چگونگی کار را به شما نشان خواهیم داد.

لینک سایت مورد نظر را وارد کنبد:
Mashable-Link-Check- لینک

تنظیماتتان را انجام دهید:
Mashable-Link-Check-Setting-لینک

بر روی دکمه done کلیک کنید و ۶۴۴.۴۷ ثانیه صبر کنید!
Mashable-Link-Check-Result-لینک

سپس می توانید شروع به کار با گزارشی که به دستتان رسیده کنید:
Mashable-Link-Check-Result-2-لینک

با استفاده از این گزارش، می توانید لیستی از لینک های مرده و شکسته تهیه کنید و سپس آن ها را به نویسندگان مربوطه گزارش داده و سعی کنید مطالب خود را جایگزین آن لینک ها کنید.

  • قانون ۳: مجموعه مرغوبی از تصاویر بسازید

اگر تصاویر با کیفیتی بر روی سایتتان دارید، می توانید از آن ها به عنوان انگیزه ای برای جذب لینک استفاده کنید. تصور کنید که گالری از تصاویر با کیفیت بالا و با اندازه مناسب تهیه کرده اید، سپس فرمی تهیه کرده اید که به افراد اجازه می دهد به ازای لینک داده به سایت شما، از آن تصاویر استفاده کنند. نیازی نیست که سایتی به وسعت photl.com ایجاد کنید:

photl-com-لینک

و یا freepixels.com:

free-pixels

شاید چیزی شبیه سایت Haw-lin:
haw-lin

این سایت به تصاویر اختصاص یافته است، برای افرادی مثل شما که به دنبال افزایش رتبه سایت خود هستند، ایجاد یک زیردامنه برای ارائه چنین تصاویری می تواند مفید واقع شود.

چه باید کرد:
یک عکاس آماتوز استخدام کنید – اگر مهارتی در عکاسی ندارید و یا می خواهید از هزینه های خود بکاهید، می توانید یک عکاس استخدام کنید که به اندازه ای در کار خود خوب باشد که هزینه زیادی را متحمل نشوید.
از تلفن همراه خود استفاده کنید – این روزها، تکنولوژی به قدری پیشرفت داشته که بتوانید با تلفن های همراه هوشمند خود، تصاویر با کیفیت تهیه کنید. هر چند گاهی نیاز است مهرات هایی مانند تشخیص زاویه و نور مناسب را یاد بگیرید.

و برای این که از این روش استفاده کامل برده باشید، این موارد را در ایجاد گالری در نظر داشته باشید:
- هر چه کیفیت تصاویری که تهیه می کنید بیشتر باشد، احتمال جذب لینک های معتبر بیشتر است.
- روش مقرون به صرفه تر را انتخاب کنید. این انتخاب شما ممکن است به استخدام عکاس و خرید دوربین محدود باشد و یا ممکن است روش های دیگری را برای عکاسی بهتر و ارزان تر بیابید.
- هر تصویر باید در صفحه اختصاصی خود منتشر شود.
- با برنامه عکس ارسال کنید. مثلا روزی یک عکس و یا هفته ای یک عکس.

  • قانون ۴: پست مهمان ارسال کنید و یا درخواست یک ستون برای نوشتن کنید

ارائه مطلبی که اطلاعات بسیار قوی و مناسبی ارائه کند، همچنین از کیفیت بالایی برخوردار بوده و آماده انتشار باشد، روش بسیار خوبی برای ایجاد لینک به سایت خودتان است.
در نظر داشته باشید که این روش در خصوص سایت هایی با اعتبار نسبی بسیار آسانتر از سایت هایی با اعتبار مطلق است. زیرا این گروه از سایت ها از قوانین خاصی در ارسال پست های خود پیروی می کنند.

  • قانون ۵: به محل پاتوق مخاطبین مورد نظرتان بروید!

به عنوان یک بلاگر و کاربر اینترنت، گاها ارتباطات حضوری با مخاطبین را فراموش می کنیم. این ارتباط رو در رو می تواند موجب جذب لینک از سایت های معتبر شود.
به طور مثال، شرکت در کنفرانس ها و برقراری ارتباط با افرادی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با سایت های معتبر در ارتباط هستند و می توانند به این هدف شما کمک کنند، یکی از این روش هاست. مزاحم این افراد نشوید اما ارتباط برقرار کنید، در رفتار با آنها خونسرد باشید و شتاب زده عمل نکنید، به آن ها اجازه بدهید به کارهای خود برسند و در فرصت مناسب به آن ها مراجعه کنید. شاید در گردهمایی های بعد از یک همایش، یک لیوان چای آغاز خوبی برای یک آشنایی مناسب با صاحب یک سایت معتبر باشد.

  • قانون ۶: خلاءهای فضای مجازی را پر کنید

همانطور که قبلا گفته شد، وقتی با صاحبان این سایت ها صحبت می کنید، در خصوص نیازشان بپرسید، این که چه مطالبی را نیاز دارند. سعی کنید این نیاز آن ها را برطرف سازید.
پس از این که نیاز این سایت ها را رفع کردید، نیاز خودتان، یعنی جذب لینک معتبر نیز رفع شده است. دقت کنید در خصوص موضوعاتی بنویسید که در آن ها تخصص دارید و می توانید مطالبی پرمحتوا تهیه کنید که مخاطبین مشترکی با سایت شما و آن سایت معتبر داشته باشد. اشتباه در این خصوص منجر به جذب ترافیک اشتباه و در واقع تلاش بیهوده خواهد شد.

  • قانون ۷: با رسانه های بزرگ در وقت مناسب تماس برقرار کنید

وقتی که سعی بر جذب رسانه های بزرگ در سطح اینترنت را دارید، نکته مهم این است که بدانید آن ها چه محتوایی را کی منتشر می کنند.
برای سایت هایی که در انتشار مطالب خود برنامه ریزی خاصی ندارند، نیازی به دانستن این موضوع نیست، زیرا به محض دریافت ایده، درباره آن مطلبی ارسال خواهند کرد.
نکات زیر در خصوص شناسایی زمان مناسب، مفید واقع خواهد شد:
- در اکثر سایت های داخلی که از اعتبار مطلق برخوردارند، می توانید مطمئن باشید که آن ها مطالب روز جمعه را، روز قبل آماده کرده اند.
- در ساعات ۶:۳۰ تا ۹:۳۰ صبح، رسانه ها لیستی از ۱۵ خبر روز را قرار می دهند. تماس با این رسانه ها در این ساعات تاثیر بیشتری خواهد گذاشت، مخصوصا اگر روز قبل در همین خصوص با آنها تماس گرفته باشید.
- قدم بعدی ارائه لیستی از مطالب و اخبار به این رسانه هاست تا به آنها اجازه دهید عنوان مورد نظرشان را انتخاب کنند. این اتفاق معمولا نزدیک به ساعت ۹:۳۰ صورت می پذیرد. این آخرین شانس شما برای ارسال مطلب است، چون هر چیز که بعد از ساعت ۱ بعد از ظهر ارسال شود، عملا به سطل زباله انداخته شده است.

  • قانون ۸: سایت های دولتی و آموزشی را فراموش نکنید

یکی از نشانه های یک سایت معتبر، دامنه های .edu و .gov است. جذب لینک از چنین سایت هایی آسان نخواهد بود.
یک مثال ساده، سایت دانشگاه هاروارد است. این دانشگاه پروژه ای به نام The Harvard H20 Playlist Project دارد که اجازه می دهد اعظا به کتاب، مقالات و یا مطالب خاصی لینک دهند.
H2O

ایجاد محتوای علمی و دقیق می تواند چنین سایت هایی را برای لینک دادن به شما جذب کند. از روش هایی که می تواند به این کار کمک کند عبارتند از:
- نقدی ساده اما علمی و دقیق درباره یکی از برنامه های آنها بنویسید، استفاده از اطلاعات تاریخی، آمار، وقایع کنونی و پیش بینی های آینده می تواند آن ها را راغب به لینک دادن به شما کند.
- اسپانسر شدن یک رویداد دانش آموزی که هزینه زیادی را متحمل شما نکند.

مطالبی که می تواند سایت های دولتی را جذب کنند، عبارتند از:
- برای حمایت از رویدادی در شهر خود در یک زیردامنه از سایت خود، ایجاد محتوا کنید.
- یک رویداد اجتماعی ایجاد کنید. این کار نه تنها موجب جذب سایت ها با دامنه .gov می شوند. رسانه ها را نیز به سوی شما جذب خواهند کرد.
- به دفاتر و ادارات مربوطه در شهر خود مراجعه کنید. هرچند کمتر زمانی به جواب متقاعد کننده ای خواهید رسید.

تکرار این موضوع خالی از لطف نیست که قابلیت ارسال محتوا برای این سایت ها را در نظر بگیرید. اگر موضوع خارج از تخصص شماست و نمی توانید انتظار مورد نیاز را بر آورده سازید. بهتر است به روش های دیگری مراجعه کنید.

  • قانون ۹: خرید لینک بدون مجازات!

این موضوع که خرید لینک بر خلاف قوانین گوگل است بر بیشتر وبمسترها آشکار و واضح است و این کار می تواند موجب مجازات سایت شما شود. به همین خاطر ممکن است این سوال برایتان پیش آید که چرا ما چنین پیشنهادی به شما داده ایم!
روش هایی وجود دارند که می توانید اقدام به خرید لینک کنید. خریدی که خلاف قوانین گوگل نیست:
اهدا به صندوق های خیریه – بسته به مقدار اهدای شما، بعضی از شرکت ها ممکن است نام و لینک شما را در سایت خود نمایش دهند.
پیشنهاد به بلاگرهای تاثیرگذار، به گذاشتن مطلب در سایت شما – این روش ساده ایست. به بلاگرهای معروف و تاثیرگذار پیشنهاد کار دهید. این کار، ارسال یک پست مناسب برای سایت شماست. پس از ارسال این پست، بلاگر در سایت یا وبلاگ معتبر خود، به شما لینک خواهد داد.
پشتیبانی کارهای تحقیقاتی – گاهی اوقات اگر شما اقدام به پشتیبانی از یک پروژه تحقیقاتی کنید، ممکن است از سوی آنها به شما لینکی به عنوان تشکر داده شود.

همانطور که دیدید، این ها روش های قانونی (از نظر گوگل) برای دریافت لینک و به طور غیرمستقیم خرید لینک است.

  • قانون ۱۰: فرق بین یک سایت خوب و بد را بدانید

و در آخر، یکی از اساسی ترین قوانین ساخت لینک، دانستن تفاوت بین یک سایت خوب و بد است. شاید بگویید شناخت این دو نوع سایت واضح و روشن است. اما گاها در شناخت یک سایت معتبر از سایت اسپم، دچار اشتباه خواهید شد، در واقع این سایت ها شما را گول خواهند زد:
Negative PPC – اگر با سایتی مواجه شدید که از ساختار لینک های مناسبی برخوردار است اما بر اساس سایت های فروش محصولات دارویی و یا دیگر محصولات نامرغوب و یا سایت های غیر اخلاقی، بدانید که تنها ظاهر این سایت فریبنده است.
اضافه بار لینک! – همچنین از سایت هایی که از میزان زیادی لینک به محتوا برخوردارند، خودداری کنید. میزان زیاد به معنای این است که بیش از ۲۰% لینک های سایت به ۸۰% محتوا باشد.
Keyword Stuffing – بعضی سایت ها تنها به خاطر کلمات کلیدی خود رتبه بالا می گیرند. اولین راه تشخیص برای شما، عنوان توضیح است. اگر چیزی جز کلمات کلیدی مشاهده نکردید، بدانید که این سایت از تکنیک های اسپم استفاده می کند. شاید تعداد زیادی کلمات کلیدی نا مربوط در بخش پایانی سایت، کنار تصاویر و یا در سورس سایت نیز از دیگر نشانه ها باشد.
زیاده روی در تبلیغات – این سایت ها پر از تبلیغات هستند. منو ها، هدر سایت، فوتر سایت و دیگر بخش های این سایت ها پر از تبلیغات است.
محتوای ضعیف – نشانه دیگر چنین سایت هایی، میزان پایین مطلب در ازای تبلیغ است. این مورد گاها به سختی قابل تشخصی است، به طور مثال به سایت Marketing Pilgrim توجه کنید:
Markering-Pilgrim

تبلیغات به راحتی دو سوم این سایت را پوشش داده اند. اما کماکان از محتوای مناسبی برخوردار است. در این صورت توجه کنید که آیا مطلب از ارزش مناسبی برخوردار است؟ آیا نگارش مطالب صحیح است؟ آیا نویسنده آن مشخص است؟ این ها از جمله مسائلی هستند که در انتخاب سایتی برای ارسال پست مهمان باید به آن توجه کنید.
-طراحی ضعیف – آیا سایت از قالب های رایگان استفاده کرده است؟ آیا نوع فونت ها نامناسب است؟ آیا سایت از طراحی مناسبی برخوردار است؟ این ها نشانه هایی هستند که میزان توجه افراد را به سایت خود مشخص می کند و همچنین ملاک تشخیص سایت های اسپم.

نتیجه

به این حرف اطمینان داشته باشید که خرج کردن وقتتان، ارزش جذب لینک های معتبر را دارد. به یاد داشته باشید که تقریبا نصف رتبه سایت شما بر اساس سایت هایی هستند که به شما لینک می ددهند. سعی بر این شد که در این مطلب، تا حد ممکن، نکات مورد نیاز برای موفقیت در این خصوص ارائه شود.

———————————

این مطلب ترجمه ی شده ی Golden rules to attracting authority links است.